Deň bielej palice

Bez nehody, úrazu či škrabancov. Taký bol októbrový Deň bielej palice.

Biela palica, kurzy priestorovej orientácie a samostatného pohybu s touto nenahraditeľnou pomôckou a kampane na zvýšenie povedomia o mobilite ľudí so zrakovým postihnutím sú synonymom bezpečnosti, nezávislosti a rovnosti, zárukou autonómie vo výbere miest, kam sa vybrať.

Ale zamýšľali ste sa niekedy nad tým, čo všetko musí nevidiaci či slabozraký zvládnuť, kým sa tam či onam vyberie? Alebo podľa čoho sa orientuje? Čo všetko mu môže pomôcť? Už 9. ročníka Dňa bielej palice poodhalil aj tieto tajomstvá.

Deň bielej palice v spolupráci s ďalšími partnermi organizuje Únia nevidiacich a slabozrakých Slovenska (ÚNSS).

Desiatky priechodov pre chodcov

Na vodičov na slovenských cestách dozerali v 51 mestách na celkovo 60 priechodoch pre chodcov hliadky z Policajného zboru a Mestskej polície hlavného mesta SR Bratislavy.

Každého z nich zastavili, dostal pochvalu alebo poučenie a leták s malým darčekom.

Naj sú vodiči z Banskobystrického kraja

Ako najdisciplinovanejší sa ukázali vodiči z Banskobystrického kraja, kde na bielu palicu nereagovalo len 12,2 % motoristov. V Košickom kraji až 30,1 percenta nedalo nevidiacemu na priechode pre chodcov prednosť. Oproti predchádzajúcemu ročníku organizátori zaznamenali zhoršenie, pretože celkovo 21,1 percenta vodičov nedodržalo predpisy a nesprávne reagovalo na bielu palicu.

Vlani sa informačné letáky a osviežovače vzduchu do auta rozdávali celkovo na 54 priechodoch pre chodcov v 47 mestách. Deň bielej palice 2017 dopadol najhoršie pre Bratislavský kraj (27,4 %), najzodpovednejšie sa jazdilo v Košickom kraji (12,7 %). Celkovo v minuloročnej štatistike 18,3 percenta áut nedalo chodcom s bielou palicou po signalizácii na priechode prednosť.

Zameranie na architektonické bariéry

Novinkou tohto ročníka bolo zameranie na architektonické bariéry z hľadiska ľudí so zrakovým postihnutím. V spolupráci s Mestskou políciou (MP) hlavného mesta SR Bratislavy sa organizátori zamerali na centrum Bratislavy. Necelé štyri hodiny sledoval vedúci Oddelenia prevencie architektonických a dopravných bariér Pavol Korček spolu s príslušníčkou MP prekážky dočasného charakteru umiestnené na umelých vodiacich líniách na Obchodnej ulici, Námestí SNP a Štúrovej ulici. Za ten čas identifikovali 25 vozidiel, ktoré parkovali na umelých vodiacich líniách. Vodiči boli poučení a dostali informačný leták.

Treba však poznamenať, že väčšinou šlo o vozidlá zásobovania. Vzhľadom na obmedzené priestorové možnosti Obchodnej ulice, existenciu električkovej trate a zvolený časový úsek (určený na zásobovanie), vozidlá vo väčšine prípadov nemali možnosť zaparkovať mimo umelých vodiacich línií.

Mobilita ľudí so zrakovým postihnutím je tvrdý oriešok

 „Všetkým, ktorí priložili ruku k dielu a pomohli nám pri realizácii Dňa bielej palice 2018, sa chcem poďakovať,“ povedala koordinátorka akcie Dušana Blašková.

„Mobilita ľudí so zrakovým postihnutím je jeden z najtvrdších orieškov, ktoré musia rozlúsknuť. Predstavy o svojom okolí, o mieste, kde sa aktuálne nachádzajú, si musia vytvárať veľmi prácne. Musia vychádzať len z informácií, ktoré prijímajú sluchom, hmatom, sčasti čuchom a, samozrejme, zvyškami zraku, ak nejakými disponujú. Kladie to vysoké nároky na pamäť, analýzu a dedukciu. Vidiaci dokáže situáciu okolo seba obsiahnuť jediným pohľadom, človek so zrakovým postihnutím si ju musí ´vyskladať´. Som rada, že sa nám aj prostredníctvom tejto osvetovej akcie podarilo širokej verejnosti priblížiť problematiku priestorovej orientácie a samostatného pohybu nevidiacich a slabozrakých,“ dodala.

Človek prechádzajúci cez prechod signalizuje bielou palicou
Signalizácia bielou palicou. FOTO – ÚNSS
Dvaja policajti kontrolujú vodiča v aute
Policajné hliadky chválili a poučovali. FOTO – ÚNSS
Figurant s bielou palicou a asistentom na priechode pre chodcov
Figurant na priechode pre chodcov. FOTO – ÚNSS